Zamknij

Przegląd spektakli Teatru Wybrzeże "DO POLSKI"

13:09, 06.11.2018 | J.F
REKLAMA
Skomentuj

Teatr Wybrzeże zaprasza na przegląd ...DO POLSKI, czyli prezentację wybrzeżowych spektakli związanych ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości! Nazwa przeglądu nawiązuje oczywiście do fragmentu naszego Hymnu - Mazurka Dąbrowskiego. 


Przegląd ...DO POLSKI zainauguruje w tym dniu szczególnym 11 listopada prapremiera RUSKICH Radosława Paczochy otwierająca jednocześnie działalność nowej sceny Starej Apteki, a potem zaprezentowane zostaną kolejne spektakle poruszające tematykę niepodległościową, stawiające ważne pytania o nasze historyczne korzenie, mówiące zarówno o współczesności jak też o czasach zniewolenia, wojny i zaborów. 

Zainteresowanie historią czy może bardziej kreowaniem historii Polski to jedna z obsesji Mariana Pankowskiego, autora ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY. Spektakl w reżyserii Adama Orzechowskiego stanowi wnikliwe studium młodej polskiej królowej Jadwigi, którą polscy panowie chcą wyswatać z litewskim księciem Jagiełłą, by dokonała się pierwsza w dziejach Unia Polsko-Litewska, połączona z chrystianizacją Litwy. „Opowieść o wzlotach Wielkiego Narodu chłoszcze nas od pierwszych do ostatnich minut w rytm huku wojen, wrzasku bohaterów i płaczu niewiast, nie tracąc na chwilę napięcia ani tempa.” - pisał o spektaklu Wojciech Owczarski na łamach miesięcznika Odra. Przedstawienie zostanie zaprezentowane 14 listopada na Dużej Scenie. 

Sopot na chwilę przed wybuchem I wojny światowej. Do kurortu przybył Otto XXIX, książę którego wstawiennictwo w ważnych salonach może przywrócić Polsce upragnioną wolność... Adolf Nowaczyński w WILLKOMMEN W ZOPPOTACH zderzając w przedwojennym kurorcie Polaków z różnych zaborów, daje nam niebywałą szansę przyjrzenia się niczym w soczewce naszym nieprzemijającym (polskim ale i europejskim) kompleksom, słabościom, megalomaniom i próżnościom. W sztuce tej doszła do głosu jego pasja karykaturzysty, a nade wszystko wolnego człowieka w zniewolonym kraju. „Mimo historycznych kostiumów, w gdańskim spektaklu można zauważyć niejedną paralelę do sytuacji politycznej i ekonomicznej współczesnej Europy.” pisał o przedstawieniu Tomasz Kaczorowski z Nowej Siły Krytycznej. Spektakl w reżyserii Adama Orzechowskiego zostanie zaprezentowany 15 i 17 listopada na Scenie Kameralnej. 

WILLKOMMEN W ZOPPOTACH

Z PRZEDWIOŚNIA wyłania się polityczny i społeczny obraz Polski, która dopiero co odzyskała niepodległość - zamiast tak wspaniale opisywanego przez ojca kraju, Cezary Baryka przyjeżdża do miejsca, w którym panuje chaos i nędza. Czy historia musi się powtarzać - i jako tragedia, i jako farsa pyta w swojej adaptacji powieści reżyserka Natalia Korczakowska, która przyjrzała się naszej tożsamości narodowej, nie tylko w międzywojennej Polsce, ale również w Polsce po 1989 roku. „Natalia Korczakowska zrobiła w Gdańsku PRZEDWIOŚNIE o kryzysie polskiej demokracji, rosnących nierównościach i poczuciu niepewności.” - pisał Witold Mrozek w Gazecie Wyborczej. Spektakl zostanie zaprezentowany 16 listopada na Dużej Scenie. 

PRZEDWIOŚNIE

BRONIEWSKI Radosława Paczochy, czyli epizody z fascynującej biografii wybitnego poety, nierozerwalnie związane ze sporym fragmentem dwudziestowiecznej historii Polski. Wielokrotnie nagradzany spektakl w reżyserii Adama Orzechowskiego stanowi próbę zrozumienia wewnętrznych pęknięć Broniewskiego, jego wyborów i postawy po drugiej wojnie światowej, jego konszachtów z władcami PRL na tle jego młodzieńczych zasług w walce o niepodległość Polski u boku Piłsudskiego. Przedstawienie staje się zarazem zbiorowym portretem całego polskiego pokolenia naszych zawiedzionych, uwiedzionych i oszukanych rodaków. „Czysta, szczera i ważna wypowiedź Paczochy i Orzechowskiego.” - pisał o spektaklu Łukasz Drewniak na portalu teatralny.pl. Przedstawienie zostanie zaprezentowane 20 listopada na Dużej Scenie. 

Mija właśnie dwadzieścia lat, odkąd Arnold Winkelrid, wbijając we własną pierś ostrza włóczni nieprzyjacielskich, uratował wolność swojej ojczyzny... ŚWIĘTO WINKELRIDA Jerzego Andrzejewskiego i Jerzego Zagórskiego, polityczna satyra napisana w 1944 roku w okupowanej Warszawie, to kolejna ekshumacja romantycznych okrzyków i uniesień, a zarazem polemika z tzw. polityką historyczną. Reżyser Marcin Liber i dramaturg Marcin Cecko zaproponowali, aby miejscem akcji była owszem Winkelridowska Szwajcaria jednak dwadzieścia lat po wyjściu z Unii Europejskiej... Wszystko po to, by przyjrzeć się w krzywym zwierciadle naszym narodowym bolączkom i słabościom. „Czym dłużej oglądałem ten zabawny spektakl, tym bardziej śmiech gasł mi na ustach. Gdy traktujemy historię lekko niczym rewię, myślałem sobie, skończyć się to może kiedyś dla nas ponuro.” pisał o przedstawieniu Jarosław Zalesiński w Dzienniku Bałtyckim. Spektakl zostanie zaprezentowany 12 listopada na Dużej Scenie. 

RUSCY, nasza najnowsza premiera, która 11 listopada na nowej scenie Stara Apteka otworzy przegląd, to sztuka o Polakach, którzy nie z własnej woli i winy zostali skazani na rozłąkę z krajem, a z powodu swojej tożsamości narodowej byli prześladowani. Uwzględniając perspektywę historyczną Radosław Paczocha i Adam Orzechowski przyglądają się również losowi dzisiejszych polskich repatriantów, ich zmaganiom z własną tożsamością rozpiętą w dramatyczny sposób pomiędzy polską martyrologią a kulturową rosyjskością, na którą wyrokiem historii zostali skazani. 

Na naszym przeglądzie nie mogło zabraknąć spektaklu URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA Radosława Paczochy, swoistego tortu-widowiska, na które składa się ponad 70 lat historii Gdańska i należącego do jego mieszkańców teatru, ale również historii całej Polski. „Przyznam, że się wzruszyłem i ciary były kilka razy… Wreszcie w naszym zakątku usłyszałem głos osobisty, odważny a do tego komunikatywny i dla… dorosłych.” - pisał o spektaklu Piotr Wyszomirski w Gazecie Świętojańskiej. Przedstawienie w reżyserii Adama Orzechowskiego zostanie zaprezentowane 18 listopada na Dużej Scenie. 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM 

11 i 13 listopada, godzina 19.00, 14 listopada, godzina 11.00, 18 listopada, godzina 20.30, Stara Apteka 
Radosław Paczocha 
RUSCY 
Reżyseria: Adam Orzechowski 
Scenografia, kostiumy, światło: Magdalena Gajewska 
Muzyka: Marcin Nenko 
Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak 

RUSCY to sztuka o Polakach, którzy nie z własnej woli i winy zostali skazani na rozłąkę z krajem, a z powodu swojej tożsamości narodowej byli prześladowani. Uwzględniając perspektywę historyczną autor przygląda się również losowi dzisiejszych polskich repatriantów, ich zmaganiom z własną tożsamością rozpiętą w dramatyczny sposób pomiędzy polską martyrologią a kulturową rosyjskością, na którą wyrokiem historii zostali skazani. A opowiadając o repatriantach, autor przygląda się również polskiemu losowi i zadaje pytania o prawo do bycia Polakiem na przekór historii. 

Radosław Paczocha o sztuce: „Kiedy polscy repatrianci ze Wschodu wracają do Ojczyzny, która nigdy nie była ich Ojczyzną, bo przecież nigdy w niej nie mieszkali, muszą się jej uczyć niejako od zera, przekonując się na własnej skórze, kim są ich rodacy i jak oni sami prezentują się na tle swojego narodu. I zazwyczaj wtedy właśnie dowiadują się, że są Ruskimi (czyli obcymi) i że chichot historii albo mówiąc wprost wyroki Stalina mają ciągle ogromną moc sprawczą. Długie dziesiątki lat pozbawiania narodu swoich korzeni, wydziedziczania go z kultury i tradycji, z jednej strony zmieniają kulturowy kod, ale z drugiej strony bardzo silnie utwierdzają poczucie własnej tożsamości i odmienności. Polskość staje się emblematyczna, mityczna, martyrologiczna, a już na pewno staje się nieobojętna, niezwykle ważna, choć zupełnie inna od tej, która w tym samym czasie deklinuje się przez zupełnie inne przypadki na ziemi pomiędzy Odrą a Bugiem. I która polskość jest bardziej polska? I kto jest bardziej Polakiem? I czy w ogóle ma sens zadawanie takich niemądrych pytań w tak okrutnych okolicznościach? Chciałem w RUSKICH Wielką Historię podsunąć pod nos teraźniejszości, która bardzo lubi etykietować, szufladkować i dobrze się sama ze sobą czuć.” 

W spektaklu występują: Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Sylwia Góra-Weber, Katarzyna Z. Michalska, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Piotr Chys, Krzysztof Matuszewski, Robert Ninkiewicz, Marek Tynda 

Prapremiera: 11 listopada 2018 roku na scenie Stara Apteka 

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022. 

12 listopada, godzina 20.30, Duża Scena 
Jerzy Andrzejewski / Jerzy Zagórski / Marcin Cecko 
ŚWIĘTO WINKELRIDA. REWIA NARODOWA 
Reżyseria: Marcin Liber 
Dramaturg, Tekst prób do spektaklu: Marcin Cecko 
Scenografia: Mirek Kaczmarek 
Kostiumy: Grupa Mixer 
Muzyka: Filip Kaniecki 
Asystent reżysera: Dorota Androsz 
Inspicjent: Jerzy Kosiła 
ŚWIĘTO WINKELRIDA

Mija właśnie dwadzieścia lat, odkąd Arnold Winkelrid, wbijając we własną pierś ostrza włóczni nieprzyjacielskich, uratował wolność swojej ojczyzny. Burmistrz niewielkiego górskiego miasta chce tę rocznicę uświetnić widowiskiem będącym odtworzeniem historycznych wypadków, napisanym specjalnie na tę okazję przez dworskiego poetę. Do udziału w widowisku zostaje zaproszony syn słynnego bohatera. Jednak nieświadom politycznej intrygi młody Winkelrid przybywa tu z zamiarem odzyskania odebranej przez władze ojcowizny. Zamiast ją otrzymać, zostaje wciągnięty w odgrywanie ojca w rekonstrukcji bitwy a na dodatek dowiaduje się, że batalia, w której poświęcił życie jego ojciec i tak była wygrana więc ofiara Winkelrida poszła na marne. Tymczasem w miasteczku narastają nastroje rewolucyjne, mieszkańcy mają dosyć polityki swoich władz... 

„Spektakl Jerzego Andrzejewskiego i Jerzego Zagórskiego w adaptacji Marcina Cecko i w reżyserii Marcina Libera to brawurowa próba zdiagnozowania współczesności, mechanizmów manipulacji władzy i otaczającego nas chaosu. [...] Po raz kolejny otrzymujemy też znakomitą aktorską grę całego zespołu. Błyszczące dopracowane drobne role Grzegorza Gzyla, Doroty Androsz, Piotra Biedronia, Jarosława Tyrańskiego, swobodę sceniczną Cezarego Rybińskiego, Małgorzaty Brajner i Piotra Witkowskiego, temperament Magdaleny Gorzelańczyk. A do tego oszczędną i inteligentną scenografię Mirka Kaczmarka, muzykę Filipa Kanieckiego i oryginalne kostiumy grupy Mixer.” 

Anna Umięcka, portal Gdansk.pl 

W spektaklu występują: Dorota Androsz - Aktorka Dorothy, Postacie: Agnieszka, Anzelm, Janka, Małgorzata Brajner - Aktorka Margaret, Postacie: Konstancja, Magdalena Gorzelańczyk - Aktorka Maggie, Postacie: Tomasz, Stefa, Agata Woźnicka - Aktorka Alis, Postacie: Rózia, Ludka, Piotr Biedroń - Aktor Peter, Postacie: Gabriel, Piotr Chys - Postacie: Pracownik Techniczny, Konrad Winkelrid, Grzegorz Gzyl - Aktor Dżordż, Postacie: Burmistrz, Maciej Konopiński - Dramaturg Marten, Michał Kowalski - Aktor Majk, Postacie: Miruś, Jacek Labijak - Aktor Dżek, Postacie: Łukasz - Halabardnik, Ambasador Portugalii/Węgier, Henio, Grzegorz Otrębski - Aktor Georg, Postacie: Krzysztof - Halabardnik, Aktor II, Cezary Rybiński - Aktor Czarls, Postacie: Tobiasz, Arnold Winkelrid, Minister Kultury, Marek Tynda: Reżyser Martin, Jarosław Tyrański: Aktor Dżared, Postacie: Teodor - Halabardnik, Piotr Witkowski - Aktor Piter, Postacie: Michał - Halabardnik, Aktor I, Inspicjent Jerzy - Jerzy Kosiła, Marcin Liber - Głos z offu, ze specjalnym udziałem Ryszarda Ronczewskiego 

Premiera: 8 czerwca 2018 roku na Dużej Scenie 
Czas: 3 godziny (jedna przerwa) 

14 listopada, godzina 20.00, Duża Scena 
Marian Pankowski 
ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY 
Reżyseria: Adam Orzechowski 
Dramaturg: Radosław Paczocha 
Scenografia, kostiumy, światło: Magdalena Gajewska 
Projekcje, video: Eliasz Styrna 
Muzyka: Marcin Nenko 
Asystent reżysera: Dorota Androsz 
Inspicjent - sufler, Agnieszka Szczepaniak 

ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY 

W Królestwie Polskim nastało bezkrólewie. Na ratunek Polskiej Koronie ma przybyć do Krakowa wychowana na węgierskim dworze Jadwiga Andegaweńska, którą polscy panowie chcą wyswatać z litewskim księciem Jagiełłą, by dokonała się pierwsza w dziejach Unia Polsko-Litewska, połączona z chrystianizacją Litwy. Jest tylko jeden szkopuł tego misternego planu: kilka lat wcześniej siedmioletnia Jadwiga została poślubiona Wilhelmowi Habsburskiemu. Mało tego: Jadwiga czuję się żoną Wilhelma… 

„Adam Orzechowski to, co zbereźne, groteskowe, śmieszno-straszne, w przedstawieniu pokazuje jako jeszcze bardziej groteskowe, obleśne i odpychające. Tą reżyserską szarżą ryzykował, bo co niby można wygrać, podnosząc to, co spotęgowane, do jeszcze wyższej potęgi? Na podjęciu tego ryzyka polega też jednak jego reżyserski sukces. Na premierze poznać to było można m.in. po tym, że śmiechy na widowni stopniowo cichły, w to miejsce pojawiło się skupienie. Spektakl w finale wręcz dławi. To komiczna groteska, która dociera do wysokich tonów.” 
-Jarosław Zalesiński, Dziennik Bałtycki 

W spektaklu występują: Magdalena Gorzelańczyk - Jadwiga, Krzysztof Matuszewski - Jagiełło, Dorota Androsz - Matka Jadwigi, Agata Woźnicka - Szpiegini, Wilhelm i Inne, Jakub Mróz - Krzyżak alias Pątnik, Robert Ninkiewicz - Biskup, Maciej Konopiński, Marcin Miodek, Grzegorz Otrębski, Piotr Witkowski - Wojowie, Posłowie Litewscy, Młociarze, Kusznicy, Dusiciele, Marcin Nenko - Muzyka Na Żywo alias Błazen Królewski. 

Premiera: 24 marca 2018 roku na Dużej Scenie 
Czas: 1 godzina 35 minut (bez przerw) 
Spektakl zalecany dla widzów od 16 roku życia. 

15 listopada, godzina 19.00, 17 listopada, godzina 18.00, Scena Kameralna 
Adolf Nowaczyński 
WILLKOMMEN W ZOPPOTACH 
Reżyseria: Adam Orzechowski 
Scenografia: Magdalena Gajewska 
Opracowanie muzyczne: Rafał Kowalczyk 

Sopot na chwilę przed wybuchem I wojny światowej. Snobistyczna salonowa elita przybyła tutaj z trzech różnych zaborów, a nawet z Paryża, w plażowym gapipudle, modnej kawiarni z widokiem na kąpielisko, nieustannie oddaje się flirtom i intrygom, plotkuje i obgaduje, w kawiarnianych dysputach wykazuje się obeznaniem z aktualnymi trendami w modzie, sztuce a nawet filozofii, o polityce oczywiście nie zapominając. Domorosły polityk z Galicji próbuje nawet zmienić losy wielkiej światowej polityki... Do kurortu przybył bowiem Otto XXIX, książę Gelsenkirchen-Recklingshausen, którego wstawiennictwo w ważnych salonach może przywrócić Polsce upragnioną wolność. Trzeba tylko podsunąć marionetkowemu następcy tronu atrakcyjną zdobycz, "wszak wiadomo, że kobiety zmieniają losy świata".... 

„Trzeba mieć naprawdę dużo odwagi, żeby na organizowanym przez siebie festiwalu, na który zaprosiło się spektakle reżyserowane przez Maję Kleczewską i Jana Klatę, wyjść z czymś takim. Ale premiera WILLKOMMEN W ZOPPOTACH wyreżyserowanej przez Adama Orzechowskiego, dyrektora Teatru Wybrzeże, na IV Festiwal Wybrzeże Sztuki, pokazuje że czasami odwaga popłaca." 

Jarosław Zalesiński, Dziennik Bałtycki 

W spektaklu występują: Ewa Jendrzejewska (Olga Symchówna Wasserbauch z Grodna), Katarzyna Kaźmierczak (Pani Karpińska), Maria Mielnikow-Krawczyk (Pani Rakuzka z Galicji), Wanda Neumann (Pani Kiełbina z Ojran na Litwie), Marzena Nieczuja-Urbańska (Pani Linowska) , Małgorzata Oracz (Pani Śledzińska). Piotr Biedroń (J. Książęca Mość Otto XXIX, panujący książę Gelsenkirchen-Recklingshausen, młodsza linia), Piotr Chys (Ziutek Kiełb Z Paryża), Mirosław Krawczyk (Radca Habdank-Rakuzki), Piotr Łukawski (Lolo Karpiński), Robert Ninkiewicz (Stieńka Abramowicz Papkind z Białegostoku), Andrzej Nowiński (Prezes Karasiński z Poznania), Zbigniew Olszewski (Graf Von Hutten-Paradowsky, kapitan a' la suis), Maciej Szemiel (Wilhelm Golonke, kelner), Jarosław Tyrański (Von Witzewitz, Adiutant Księcia). 

Premiera: 1 lipca 2011 na Scenie Kameralnej 
Czas: 2 godziny 15 minut (jedna przerwa) 

16 listopada, godzina 19.00, Duża Scena 
Stefan Żeromski 
PRZEDWIOŚNIE 
Adaptacja i reżyseria: Natalia Korczakowska 
Współpraca adaptacyjna i dramaturgia: Wojtek Zrałek-Kossakowski 
Scenografia i kostiumy: Anna Met 
Muzyka: Marcin Lenarczyk, Jerzy Rogiewicz 
Światło: Michał Głaszczka 
Choreografia: Mikołaj Mikołajczyk 
Konsultacje językowe: Aleksandra Husar-Trojanowska 
Przygotowanie wokalne: Marek Kaczanowski 
Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak 
Asystent reżysera: Cezary Rybiński 

Rewolucja? Wojna? Zmiana? Coś. "Istotne wydarzenie o charakterze wstrząsowym". Dojrzewa, budzi się do życia - straszy. Czy historia musi się powtarzać - i jako tragedia, i jako farsa? Czy znowu doszliśmy do takiego momentu naszej historii, w którym rozczarowanie, niezadowolenie, o b u r z e n i e wyleją się na ulice i uformują rewolucyjny pochód? Jak daleko tym razem ten pochód się posunie i kto, z jakimi hasłami stanie na jego czele? I przeciw komu? Można oczywiście udawać, że nic takiego się nie dzieję i że "jakoś to będzie". Ale to nieprawda, co mówią w serialach, że "winter is comming". Zima już była. Przeżyliśmy ją, przespaliśmy. Teraz nadchodzi wiosna. Ale zanim nadejdzie, zanim to "Coś" ostatecznie zakwitnie i dojrzeje mamy jeszcze ten krótki moment, w którym można jeszcze coś zrobić, "Coś" przyciąć, o coś zadbać. Mamy przedwiośnie. 

„Natalia Korczakowska zrobiła w Gdańsku PRZEDWIOŚNIE o kryzysie polskiej demokracji, rosnących nierównościach i poczuciu niepewności. Powstał spektakl może plakatowy, ale wyrazisty i zapadający w pamięć.” 

Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza 

W spektaklu występują: Dorota Androsz (Karolina), Justyna Bartoszewicz (Wanda, urzędniczka kolejowa), Małgorzata Brajner (Jadwiga Barykowa), Katarzyna Kaźmierczak (Księżna, Laura), Anna Kociarz (Pani Wielosławska), Piotr Biedroń (Cezary Baryka), Grzegorz Gzyl (Gajowiec), Maciej Konopiński (Barwicki, urzędnik, marynarz), Jacek Labijak (ks. Anastazy, konduktor, marynarz), Jakub Mróz (Lulek, cień, marynarz), Andrzej Nowiński (Storzan, Hessel), Cezary Rybiński (Seweryn Baryka), Piotr Witkowski (Hipolit, żołnierz turecki, marynarz). 

Czas: 2 godziny 45 minut (jedna przerwa) 
Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia. 
Premiera: 14 marca 2015 roku na Dużej Scenie 

18 listopada, godzina 16.00, Duża Scena 
Radosław Paczocha 
URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA 
Reżyseria: Adam Orzechowski 
Scenografia i reżyseria świateł: Magdalena Gajewska 
Muzyka: Marcin Mirowski 
Asystent reżysera: Michał Jaros, Wioleta Ochocka 
Inspicjent: Jerzy Kosiła 

URODZINY… to opowiedziany z przymrużeniem oka traktat o teatrze, o jego politycznych zależnościach i artystycznych uzależnieniach, pełen wspomnień, zabawy i… melancholii. To swoisty tort-widowisko, na które składa się ponad 70 lat historii Gdańska i należącego do jego mieszkańców teatru. Na to teatralne przyjęcie zaproszeni są nie tylko jubilaci, ale i trzej niesforni marynarze, dla których teatr i jego historia są jedynie pretekstem do dobrej, a czasami również okrutnej zabawy, w którą wciągają także widzów. Bo przecież bez widzów nie byłoby teatru i jego długiej historii… 

„Wyjdziemy z teatru oszołomieni - jestem przekonana - i każdy z nas zapamięta nieco inny obraz. Ja wróciłam do domu mając pod powiekami widok wykonanych z lodu czerwonych liter układających się w słowo Solidarność, które zawieszone na łańcuchach chyboczą się i topnieją, a Państwo?” 
- Anna Umięcka, portal Gdansk.pl 

W spektaklu występują: Dorota Androsz, Agata Bykowska, Katarzyna Dałek, Marta Herman, Katarzyna Z. Michalska, Maria Mielnikow-Krawczyk, Marzena Nieczuja Urbańska, Piotr Biedroń, Piotr Chys, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Mirosław Krawczyk, Piotr Łukawski, Krzysztof Matuszewski. Marcin Miodek, Jakub Mróz, Robert Ninkiewicz, Jakub Nosiadek, Zbigniew Olszewski, Grzegorz Otrębski, Cezary Rybiński, Marek Tynda, Piotr Witkowski. 

Prapremiera: 7 kwietnia 2017 roku na Dużej Scenie 
Czas: 3 godziny 15 minut (jedna przerwa) 
Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia. 

20 listopada, godzina 19.00, Duża Scena 
Radosław Paczocha 
BRONIEWSKI 
Reżyseria: Adam Orzechowski 
Scenografia: Magdalena Gajewska 
Muzyka: Marcin Mirowski 
Inspicjent: Jerzy Kosiła 

Sztuka młodego polskiego autora, uznanego i nagradzanego, nieźle już na Wybrzeżu zadomowionego. Epizody z fascynującej biografii wybitnego poety, nierozerwalnie związane ze sporym fragmentem dwudziestowiecznej historii Polski. Nieoczywista analiza często niekonwencjonalnych zachowań tego, jak sam o sobie mówił „Polaka, katolika, alkoholika" pozwala autorowi raz jeszcze przyjrzeć się przełomowym wydarzeniom kształtującym naszą międzywojenną i powojenną rzeczywistość. Próba zrozumienia wewnętrznych pęknięć Broniewskiego, jego wyborów i postawy po drugiej wojnie światowej, jego konszachty w władcami PRL oraz sławienie Stalina, którego był przecież przez półtora roku więźniem na tle jego młodzieńczych zasług w walce o niepodległość Polski u boku Piłsudskiego, żołnierskiej odwagi, jaką wtedy okazał, staje się zarazem zbiorowym portretem całego polskiego pokolenia naszych zawiedzionych, uwiedzionych i oszukanych rodaków. 

„W gdańskim przedstawieniu Paczocha i Orzechowski bardzo mocno pytają, po co wraca dziś Broniewski jako postać, bohater zbiorowej wyobraźni? Za czym gardłuje? Co dziś z nim zrobić, jak go rozumieć? Jego i jego pokolenie. Ten spektakl wieńczy proces przywracania poety w naszej świadomości. Najpierw była płyta galerii Raster z wierszami Broniewskiego zaśpiewanymi choćby przez Muńka i Grabaża, Pustki i Siostry Wrońskie. Potem książka Mariusza Urbanka. A teraz ta zdumiewająco czysta, szczera i ważna wypowiedź Paczochy i Orzechowskiego. W finale rozgrywa się coś w rodzaju sądu nad pijanym poetą: Broniewski - nasza duma czy wstyd. A może i duma, i wstyd równocześnie? Szalenie podoba mi się ten gdański spektakl. Bo jest w nim złość na poetów, że przegrali z Historią." 
- Łukasz Drewniak, portal Teatralny.pl 

W spektaklu występują: Michał Jaros - Broniewski (młodszy), Sledowatiel, Robert Ninkiewicz - Broniewski (starszy), Agata Bykowska - Janina Broniewska, Katarzyna Dałek - Maria Zarębińska, Sylwia Góra Weber - Matka, Wanda Broniewska, Dorota Androsz - Anka, Anna Kaszuba - Pipcia, Katia, Działaczka, Ola Watowa, Piotr Witkowski - Aleksander Wat, Piotr Chys - Kiciński, Działacz, Kirster, Historyk sztuki z Leningradu, Anders, Hłasko, Piotr Biedroń - Stande, Działacz, Grydzewski, Pasternak, Gałczyński, Marek Tynda - Nowicki, Stern, Działacz, Matuszewski, Stawar, Słonimski, Bierut, Cezary Rybiński - Julian Tuwim, Piotr Łukawski - Daszewski, Hempel, Jakub Mróz - Kencbok, Wandurski, Działacz, Balicki. 

Prapremiera: 27 czerwca 2014 roku na Dużej Scenie 
Czas: 3 godziny 15 minut (jedna przerwa) 

Karnet na przegląd …DO POLSKI 

Karnet zawiera 7 biletów do wykorzystania w listopadzie 2018 roku. Obejmuje po jednym bilecie na RUSKICH, PRZEDWIOŚNIE, BRONIEWSKIEGO, WILLKOMMEN W ZOPPOTACH, ŚWIĘTO WINKELRIDA. REWIĘ NARODOWĄ, ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY oraz URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA. Cena karnetu wynosi 140 zł. 

 

(J.F)
REKLAMA

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

© esopot.pl | Prawa zastrzeżone